GIJS ziet afzet opnieuw groeien

De afzet van rundvee- en geitenvoer van voerleverancier Gelre IJsselstreek (GIJS) is vorig jaar flink gegroeid. Hiermee wordt de opgaande trend van de afgelopen jaren voortgezet. De plus is te danken aan een toenemend aantal klanten, meldt de voerleverancier. In de melkveesector heeft GIJS de afgeleverde hoeveelheid voer kunnen verhogen naar 104% ten opzichte van 2018, dit ondanks een krimp van het aantal melkkoeien in Nederland. De drijvende kracht achter deze groei is volgens GIJS de ontwikkeling van innovatieve producten. Daarnaast is in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 90 stuks melkvee, het gemiddeld aantal koeien bij GIJS klanten toegenomen van 107 naar 113. De afzet van agroproducten, zoals zaaizaden, kuilfolie en meststoffen groeide mee.

Vlog-voer

De vraag naar vlog-voer in de melkveehouderij is sterk toegenomen. Erik Reefhuis, directeur van GIJS: “Onze klanten betalen geen meerpijs voor vlog-voer, de extra opbrengsten van vlog-melk zijn dus volledig voor de melkveehouder.”

Geitenvoeders

De afzet van geitenvoeders is 32% toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. Daarmee komt GIJS op nummer drie van geitenvoerleveranciers van Nederland. Het bedrijf heeft zich daarmee naar eigen zeggen de afgelopen jaren ontwikkeld tot één van de belangrijkste spelers op gebied van geiten.

Reefhuis: “Deze groei hebben we te danken aan onze klantspecifieke aanpak en onze proactieve houding in de markt. En de groei zet door, ook in de eerste maand van dit jaar hebben we nieuwe klanten mogen verwelkomen.”

× Chat